Byrokratické překážky
Byrokratické překážky v praxi
Zákon č. 280/2009 Sb. daňový řád, který upravuje podávání všech daňových přiznání, ve svém § 72, odst. 1, mimo jiné uvádí: řádné daňové tvrzení nebo dodatečné daňové tvrzení lze podat jen na tiskopise vydaném Ministerstvem financí nebo na tiskovém výstupu z počítačové tiskárny, který má údaje, obsah i uspořádání údajů shodné s tímto tiskopisem.
Podobná ustanovení mají i další právní oblasti, jež se týkají formulářů, které je možné si stáhnout z těchto stránek. Patří mezi ně jak sociální zabezpečení, tak zdravotní pojištění.
Je zřejmé, že existují drobné odchylky mezi našimi excelovskými formuláři a originálními tiskopisy. Možnosti programu Excel nejsou neomezené. Snažíme se odchylky omezovat, avšak nikdy nedosahují takového rozsahu, aby byly argumentem pro nepřijetí daňového přiznání.
Přes tyto skutečnosti se lze stále ojediněle setkat s odmítáním počítačových výtisků daňových přiznání od jednotlivých úředníků. Tyto důvody jsou zpravidla pouze formální, navíc jsou často v rozporu se stanovisky, výklady a postoji nadřízených orgánů.
V případě, že Vám příslušní úředníci odmítnou převzít daňové přiznání vytištěné pomocí našich formulářů, doporučujeme následující postupy. Formuláře odevzdat u jiného úředníka, resp. na podatelně. Podatelna je ze zákona povinna převzít cokoli a nechat k tomu proběhnout správný úřední postup. Nabízí se také formuláře poslat poštou. V daném případě je pak pro příslušného úředníka jednodušší vaše přiznání akceptovat než se pokusit Vám ho vrátit a žádat po vás zaslání originálního formuláře.
Speciální pozornost věnujeme problematice elektronického podávání přiznání. Naše formuláře lze snadno exportovat do formátu *.pdf. Tento formát je podle zákona č. 300/2008 Sb. přípustným formátem pro elektronickou komunikaci, nakonec sami správci daně v tomto formátu posílají elektronicky svou korespondenci daňovým subjektům.
Přesto se Ministerstvo financí pokusilo omezit možnost podávání daňových formulářů tak, že se rozhodlo akceptovat jen formát XML. Jelikož však byl tento pokyn zveřejněn nikoli zákonnou formou, přičemž je navíc v rozporu s výše uvedeným zákonem, je postoj správců daně postupně nahlodáván a z praktických zkušeností víme, že formát PDF je správci daně občas akceptován.
Z těchto důvodů doporučujeme uživatelům našich formulářů (tedy kromě níže uvedených) podávat tato přiznání i elektronickou cestou přes datovou schránku, ideálně ve formátu *.pdf.
Od 1.1.2015 nabylo účinnosti ustanovení § 72, odst. 4 daňového řádu, které stanovuje povinně elektronickou formu pro podávání všech formulářových podání ve formátu xml pro každý daňový subjekt, který má zřízenou datovou schránku (jakož i pro daňový subjekt zastupovaný zástupcem, který má zřízenou datovou schránku).
Na toto ustanovení jsme zareagovali postupnou přípravou našich formulářů ve verzi, která umožní export do XML formátu. Tyto formuláře, které jsou zpracovány ve formátu XLSX a ve svém názvu mají text xml, je však možné vyplňovat jen v programu Microsoft Excel verze 2007 a vyšší a je nutno důsledně sledovat pokyny, které jsou uvedeny na listu XML_export každého takového souboru.
Pomoc při vyplňování formulářů
Máte-li technické problémy s vyplňováním, stahováním nebo tiskem formulářů stažených z tohoto serveru, kontaktujte správce této služby mailem. Mailovou odpověď garantujeme do 2 pracovních dnů. V akutních případech lze též využít telefonické podpory v pracovních dnech 8:00-15:00 na telefonním čísle 315 729 029.
Potřebujete-li pomoci s daňovými a účetními problémy, kontaktujte daňové oddělení společnosti Aspekt HM, kde si je možné smluvit placenou konzultaci.
Mluví za nás více než 30 let zkušeností
Poskytujeme komplexní servis v oblasti účetnictví, daňového poradenství a auditu s jasnou orientací na klienta a jeho potřeby.
Více informací